Out of Paris / SOS 5
In memoriam Janez Matičič
Janez Matičič se je v zgodovino slovenske glasbe gotovo zapisal kot eden najbolj izstopajočih skladateljev druge polovice 20. stoletja. Njegova nadarjenost se je izkazala takoj po vojni v nizu klavirskih skladb, s katerimi ni dokazoval le svojega pianističnega mojstrstva, temveč tudi skladateljsko občutljivost, ki je zelo hitro vpijala slogovne impulze značilnih tokov prve polovice 20. stoletja, predvsem Skrjabina in Ravela. Tako se je v svetovljanski Pariz odpravil že kot tehnično izurjena skladateljska osebnost, kar je spoznala tudi Matičičeva znamenita pariška skladateljska mentorica Nadia Boulanger. Veliko bolj potrebna se je zdela temeljita slogovna preobrazba. Toda bolj kot takrat v Parizu vseprisotna serialna glasba je Matičiča pritegnila otipljiva materialnost zvoka, zato ne preseneča, da mu je nov zvočni svet odprlo šele sodelovanje v Skupini za glasbene raziskave, ki je delovala pod vodstvom očeta konkretne glasbe Pierra Schaefferja.
Kljub temu, da so novi zvočni svetovi in zvočna materija, osvobojena vsakršnih okovov, Matičiča močno privlačevali, se ni odtrgal niti od tradicije. Prav na tej dvojnosti, razpeti med nov zvočni material in tradicionalno oblikovno logiko, je gradil značilni osebni skladateljski podpis, ki mu ne pripada zgolj posebno, vzvišeno mesto v zgodovini slovenske glasbe, temveč si je z njim priboril prav poseben prostor tudi v širši evropski glasbeni krajini zadnjega pol stoletja. Obenem je Matičič vse življenje ostal zavezan svojemu zvestemu sopotniku klavirju. V takšni zapriseženosti črnim in belim tipkam je skrita želja po glasbeni telesnosti; stik s klavirjem pomeni tudi stik z otipljivo muzikalnostjo. Nežno prodiranje v tipke, božanje, mogočno izvabljanje akordov, drobno zvenenje lestvičnih arabesk in čakanje na zamiranje odmeva so samo metafore za notranje življenje, dnevni ciklus, menjavanje letnih časov, prehajanje med življenjem in smrtjo. Prav takšna nihanja so značilnost imanentne moči glasbe, v katero je zaupal Matičič in ki se v njegovih partiturah poslušalcu daje v obliki kontrastov in napetosti, stopnjevanj in umirjanj, upočasnjevanj in gradacij. V svoji glasbi je Matičič bil – in bo tudi v prihodnje – neizmerni vrelec poživljajoče mladostne energije.
Gregor Pompe
Spremljevalna dogodka:
Slovenska filharmonija, sobota, 21. maj 2022, ob 11. uri
SIM 5 – Sobotna izobraževalna matineja s predstavitvijo in razlago skladbe Amériques Edgarda Varèsa
Cankarjev dom, Klub Lili Novy, 25. maj 2022, po koncertu druženje občinstva z nastopajočimi ob ponudbi izbranih vrhunskih slovenskih vin MAROF