Vodnik po abonmajih Slovenske filharmonije v sezoni 2024/25, 2. del
Že peto sezono zapored Slovenska filharmonija v abonmajsko shemo umešča tudi abonma Sodobne orkestrske skladbe, ki se osredotoča na glasbeno ustvarjalnost 20. in 21. stoletja. Njegove vedno bolj obiskane koncerte dopolnjujejo poučne Sobotne izobraževalne matineje, na katerih se lahko poslušalci pod strokovnim vodstvom pobliže spoznajo z izvajanimi deli abonmaja SOS, ter pokoncertna druženja občinstva z nastopajočimi in skladatelji v Stekleni dvorani Lili Novy.
V letošnji sezoni abonma SOS združuje štiri edinstvene koncerte. Njegovo podobo zaznamujeta fotografiji častnih članov Slovenske filharmonije Lojzeta Lebiča in Vinka Globokarja, ki v letu 2024 obeležujeta svoj 90. jubilej. Prvi koncert abonmaja bo tako posvečen prav njima. Kateri skladatelji bodo poleg obeh slavljencev še zaznamovali ta drzni abonma? In katere dirigente, soliste in druge goste bomo imeli priložnost spoznati na abonmajskih koncertih? Odgovore na zastavljeni vprašanji razkriva drugi del vodnika po abonmajih Slovenske filharmonije.
Slavnostno | 27. november 2024 ob 19.30
Prvi koncert abonmaja SOS se torej pridružuje praznovanju visokih jubilejev Lojzeta Lebiča in Vinka Globokarja. Prvemu se bo v uvodnem delu koncerta poklonilo z izvedbo Novembrskih pesmi za glas in orkester, v katerih je Lebič uglasbil poezijo Mirana Jarca. Njegove verze bo v peti pesmi, edini od skupno sedmih, v kateri se orkestru pridružuje vokal, interpretirala mezzosopranistka Barbara Jernejčič Fürst. Pred tem delom bo zazvenela še nova kompozicija Nane Forte, na ustvarjanje katere je močno vplival prav Lojze Lebič.
V drugem delu koncerta bo nato osrednje mesto zasedlo delo Voie (Pot) Vinka Globokarja, ki ga je skladatelj ustvaril že leta 1966 med bivanjem v Berlinu in v katerem se prav tako zrcalijo barve jeseni. V skladbi je Globokar namreč uglasbil pesem Oktober Vladimirja Majakovskega, in to v kar treh jezikih, ruščini, francoščini in slovenščini. Pri izvedbi dela se bo Orkestru Slovenske filharmonije na odru Gallusove dvorane pridružil Zbor Slovenske filharmonije ter igralec Boris Ostan v vlogi recitatorja. In tako kot se bo Lojzetu Lebiču poklonila Nana Forte, bo pred Potjo zazvenela noviteta Mateja Bonina, posvečena Vinku Globokarju.
Moč iz notranje tišine | 12. februar 2025 ob 19.30
Februarski koncert abonmaja prežema več skrbno izbranih stičišč. Na njem se intimna japonska glasbena umetnost srečuje z morjem oblito zahodnoevropsko ustvarjalnostjo. Med Okeanide Jeana Sibeliusa in MorjeClauda Debussyja sta namreč umeščeni skladbi Tošia Hosokave in Toruja Takemicuja.
Hosokavova kompozicija Prayer (Molitev), nastala med letoma 2021 in 2022, se je porodila iz temačnejših občutij, ki so skladatelja prevevala tako zaradi nemirnega dogajanja v svetu (pandemija, vojna v Ukrajini) kot zaradi osebne bolečine ob materini smrti. Novo skladbo, po glasbeni obliki gre za violinski koncert, je skladatelj posvetil Daishinu Kashimotu. Ta je delo premierno izvedel z Berlinskimi filharmoniki, v sezoni 2024/25 pa ga bo predstavil tudi v abonmaju SOS ob spremljavi Orkestra Slovenske filharmonije. Po Hosokavovi Molitvi nam bo sestav razkril še skrivnostno delo Twill by Twillight (Keper v somraku) Toruja Takemicuja, ki ga je skladatelj posvetil Mortonu Feldmanu.
Odrešujoče | 16. april 2025 ob 19.30
Na sporedu tretjega koncerta sta sopostavljeni dve daljši deli ključnih skladateljev 20. stoletja, Bernda Aloisa Zimmermanna in Oliviera Messiaena, ki ju bo Orkester Slovenske filharmonije izvedel pod dirigentskim vodstvom izvrstnega Sylvaina Cambrelinga.
Zimmermannovo kompozicijo Ich wandte mich und sah an alles Unrecht, das geschah unter der Sonne (Spet sem se ozrl in videl vsa zatiranja, ki se dogajajo pod soncem) njen podnaslov označuje kot ekleziastično dejanje za dva recitatorja (Boris Ostan in Maks Dakskobler), basbaritonista (Thomas Jesatko) in orkester. V njem je skladatelj izbrane citate iz Biblije združil z odlomki Bratov Karamazovih Fjodorja Dostojevskega, delo (svoje zadnje) pa je dokončal le pet dni pred tragičnim samomorom.
Na drugi strani je skladba Oliviera Messiaena Et exspecto resurrectionem mortuorum (In čakam na vstajenje mrtvih), orkestrirana zgolj za pihala, trobila in tolkala. Nastala je v šestdesetih letih prejšnjega stoletja na podlagi naročila francoskega ministrstva za kulturo v času, ko je vodenje Francije zopet prevzel Charles de Gaulle, zato ne preseneča, da je skladba posvečena umrlim v obeh svetovnih vojnah.
Nagrajeni | 14. maj 2025 ob 19.30
Abonma SOS bo zaokrožil prav poseben koncert ali, bolje rečeno, slavnostni dogodek ob gostovanju 71. Mednarodne skladateljske tribune Rostrum v Ljubljani. Na njegov spored je umeščenih kar pet del, izpostavljenih v dolgi zgodovini Rostruma. Skladba Sula (Odjuga), ki jo je ob prelomu tisočletja ustvarila estonska skladateljica Helena Tulve, je največ glasov na Mednarodni skladateljski tribuni Rostrum osvojila leta 2004, sedem let kasneje pa je za svoje delo Macchina per scoppiare Pagliacci (Stroj za razbijanje klovnov) največ glasov prejel italijanski skladatelj Francesco Filidei, med drugim študent Salvatoreja Sciarrina.
Prva skladatelja, ki sta prejela prestižno Rostrumovo nagrado, sta bila sicer leta 1955 Luciano Berio in Henri Dutilleux. Slednji je bil tistega leta izpostavljen predvsem zaradi svoje Prve simfonije, ki bo na četrtem koncertu abonmaja zazvenela kot zadnja. Poleg treh že omenjenih del bosta na koncertu predstavljeni tudi deli v Sloveniji živečega Nevilla Halla, čigar skladbe so bile na Rostrumu prav tako že med priporočenimi deli.
Izobraževalne matineje in pokoncertna druženja
Abonma SOS poleg vznemirljivih koncertnih sporedov sodobne glasbe zaznamujejo tudi Sobotne izobraževalne matineje (vstop nanje je prost), na katerih glasbeni strokovnjaki predstavljajo izbrane skladbe s koncertov abonmaja in s tem občinstvu omogočijo poglobljen uvid v morda manj poznana dela. Na odru Dvorane Marjana Kozine v Slovenski filharmoniji se jim pogosto pridružujejo skladatelji, dirigenti in drugi gosti ter glasbeniki Slovenske filharmonije, ki po navodilih vsakokratnega predavatelja pomembnejše odlomke predstavljanih kompozicij tudi ponazorijo.
Poleg tega abonma bogatijo še pokoncertna druženja v Stekleni dvorani Lili Novy v Cankarjevem domu, na katerih se lahko občinstvo ob kozarcu izbranega slovenskega vina spozna z nastopajočimi ter v prijetnem vzdušju pokomentira pravkar slišane glasbene kuriozitete. Prisrčno vabljeni, da se nam torej v sezoni 2024/25 na tem drznem potovanju po najsodobnejši glasbeni umetnosti pridružite tudi vi!
Več o abonmaju Sodobne orkestrske skladbe
Nakup abonmaja Sodobne orkestrske skladbe
Avtorica besedila: Tisa Mrhar
Jezikovni pregled: Ana Kodelja