Vodnik po abonmajih Slovenske filharmonije v sezoni 2024/25
»Minevajo štiri leta, odkar sem prevzel vlogo gostitelja na koncertih Slovenske filharmonije. Spremljanje koncertov spada med moje osnovne naloge. Na njih bedim nad izvedbami obeh umetniških ansamblov, obenem pa srečujem in opazujem občinstvo. Spremljam, kako se, cenjene obiskovalke in obiskovalci, na naših koncertih počutite, kaj vas privlači in tudi kaj vas moti. Zavedajoč se, da je občinstvo zelo raznoliko ter da ima zelo različne okuse in pričakovanja, skrbim za to, da bi vsi, tako poslušalci kakor tudi izvajalci, z vsakim koncertnim dogodkom postali bogatejši za kakšno novo izkušnjo, nov razmislek in nenazadnje tudi novo ugodje.«
Tako je v uvodniku abonmajske knjižice zapisal Matej Šarc, direktor Slovenske filharmonije, ki je novo sezono 2024/25 zasnoval pod sloganom »Glasba, vedno nova«, mislijo Rainerja Marie Rilkeja iz njegovega desetega soneta iz drugega dela cikla Soneti Orfeju. V naslednji koncertni sezoni Slovenska filharmonija ljubiteljem vrhunske klasične glasbe zopet ponuja kar tri abonmaje s koncerti v Cankarjevem domu, dva abonmaja s koncerti v Slovenski filharmoniji ter Družinski abonma.
Katerega ste izbrali letos? Se morda ne morete odločiti, kateri bi vam najbolj ustrezal? V tem primeru vabljeni k branju tokratnega bloga, vodnika po abonmajih Slovenske filharmonije v sezoni 2024/25! V njem najprej podrobneje razkrivamo programa abonmajev Same mogočne skladbe in Filharmonični klasični koncerti.
Same mogočne skladbe
Prelomno, Velikopotezno, Prikupno, Presunljivo, Žlahtno in Konkretno
Abonma Same mogočne skladbe bo v novi sezoni zaznamovala predvsem glasba iz obdobja romantike in z začetka 20. stoletja, v njem bo zazvenel tudi Peti koncert za klavir in orkester Ludwiga van Beethovna v izvedbi mlade Marie-Ange Nguci, poleg tega pa še:
- Drugi koncert za klavir in orkester Dmitrija Šostakoviča, izvedel ga bo Urban Stanič, »pianist, kakršnega smo doma čakali že dolgo« (Pompe);
- Variacije na rokokojsko temo za violončelo in orkester Petra Iljiča Čajkovskega, s katerim se bo poigral Edgar Moreau, ter
- Koncert za violino in orkester v d-molu Richarda Straussa, v katerem bo zablestela Ana Dolžan, koncertna mojstrica Orkestra Slovenske filharmonije.
Orkester Slovenske filharmonije bo obenem posegel po več drugih delih skladateljev, ki so ključno zaznamovali prvo polovico 20. stoletja. Kahi Solomnišvili, novi glavni dirigent sestava, se že veseli, da bo na prvem koncertu tega abonmajskega cikla izvedel Pomladno obredje Igorja Stravinskega, o katerem piše: »Ta skladba ima zame izjemen osebni pomen in je ključna tudi v moji karieri. Vesel sem, da to dragoceno delo lahko delim z občinstvom Slovenske filharmonije, in verjamem, da bo to nepozaben trenutek za vse nas.« V abonmaju bodo seveda še posebej uživali ljubitelji velikih simfoničnih del, ki se bodo lahko predali Peti simfoniji Gustava Mahlerja pod vodstvom francoskega dirigenta Pierra Bleusa, Simfoničnim plesom Sergeja Rahmaninova z dirigentom Basom Wiegersom, Šesti simfoniji Petra Iljiča Čajkovskega in Sedmi simfoniji Dmitrija Šostakoviča v interpretaciji Aziza Šohakimova.
»Prikupni« tretji koncert abonmaja bo občinstvu predstavil izbor pesmi iz cikla Pesmi iz pokrajine Auvergne francoskega skladatelja prve polovice 20. stoletja Josepha Cantelouba, ki jih bo z Orkestrom Slovenske filharmonije odpela mezzosopranistka Barbara Kozelj. Na istem koncertu bo zazvenela še Mala suita Clauda Debussyja, ki jo je orkestriral Henri Büsser. Zagotovo pa iz cikla SMS izstopa četrti koncert. Ta bo obenem otvoritveni koncert 8. Zimskega festivala pod okriljem Festivala Ljubljana. V Gallusovi dvorani bodo ob tej priložnosti pod vodstvom Charlesa Dutoita moči združile kar štiri zasedbe, poleg Orkestra in Zbora Slovenske filharmonije še Državni zbor iz Kaunasa in Deški zbor Glasbene matice Ljubljana, na odru pa se jim bodo pridružili še sopranistka Olga Peretjatko, tenorist Ian Bostridge in baritonist Matthias Goerne. V luči nadnacionalnega povezovanja bodo izvedli monumentalni Vojni rekviem Benjamina Brittna.
Kar tri koncerte abonmajskega cikla SMS bodo skorajda tradicionalno uvedla krajša orkestrska dela slovenskih skladateljev. Na prvem koncertu bomo lahko občudovali Obrežje plesalk, simfonično koreografsko pesnitev za veliki orkester Zvonimirja Cigliča, pomenljivo postavljeno ob bok Pomladnemu obredju, na katero Cigličevo delo mestoma močno spominja. Konec marca bo na petem koncertu SMS predstavljena neoklasicistična Druga suita za godala Marijana Lipovška, na zadnjem, šestem koncertu pa še Prekinjeni valček Danila Švare.
Filharmonični klasični koncerti
Otožno, Vznemirljivo, Z lahkoto, Uigrano, Dolgo pričakovano, Neimenovano
Medtem ko se abonma SMS iz romantike ozira v 20. stoletje, je v središče abonmaja Filharmonični klasični koncerti postavljen Johannes Brahms, čigar izbrani orkestrski opus dopolnjujejo dela njegovih predhodnikov. Ta romantični skladatelj je leta 1885 kot »tuj glasbeni ljubitelj, ki je s svojimi sijajnimi glasbenimi talenti in zaslugami družbi lahko koristen«, postal častni član Filharmonične družbe. V sezoni 2024/25 bo Slovenska filharmonija posegla po vseh štirih Brahmsovih simfonijah in obeh njegovih klavirskih koncertih. Prvi klavirski koncert bo v začetku aprila predstavil japonski pianist Tomoki Sakata, Drugega pa že decembra Herbert Schuch, medtem ko bodo Brahmsove simfonije zazvenele pod taktirko dirigentov Philippa von Steinaeckerja, Hansa Grafa, Gáborja Takácsa-Nagya in Kahija Solomnišvilija.
Kot omenjeno, bodo sporede koncertov abonmaja Filharmonični klasični koncerti obogatila še dela Brahmsovih predhodnikov. Ljubitelji simfonične glasbe bodo lahko uživali v Škotski simfoniji Felixa Mendelssohna, Linški simfoniji Wolfganga Amadeusa Mozarta in Simfoniji št. 103 Josepha Haydna, na svoj račun bodo prišli tudi ljubitelji klasicističnih koncertov. Poleg obeh Brahmsovih klavirskih koncertov jih bodo razveselili kar trije Mozartovi. Koncert za rog in orkester št. 3 bo izvedel Blaž Ogrič, vodja sekcije rogov Orkestra Slovenske filharmonije, v Koncertu za violino in orkester št. 4 nam bo svojo virtuoznost razkazal v Sloveniji že dobro poznan Shunske Sato, v Koncertu za klavir in orkester št. 17 pa bomo lahko občudovali uveljavljenega Jeana-Efflama Bavouzeta.
Kaj pa uverture, se morda sprašujete. In odgovarjamo vam: ne skrbite, abonma FKK vas bo navdušil tako z Beethovnovo Uverturo Koriolan, Mozartovo Uverturo k operi Čarobna piščal kot z morda manj poznano, a zato še toliko bolj čudovito Nänie, v kateri je Johannes Brahms za orkester in zbor uglasbil pesem Friedricha Schillerja.
Za konec omenimo še, da je zavezanost Slovenske filharmonije k spodbujanju ustvarjalnosti slovenskih skladateljev vodila tudi k naročilu novega dela pri Črtu Sojarju Voglarju, ki bo predstavljeno na petem koncertu abonmaja FKK.
O ostalih treh filharmoničnih abonmajih (SOS, VIP in PVC) se bomo podrobneje razpisali v prihodnjih blogih, do naslednjega snidenja vam tako zaželimo le še prijeten začetek poletnih počitnic!
Avtorica besedila: Tisa Mrhar
Jezikovni pregled: Ana Kodelja